2021/03/20

Shelley Emling: Marie ​Curie és lányai - Fejezetek egy tudósdinasztia életéből

 

Kiadó: HVG Könyvek
Mag
yar megjelenés: 2013
Oldalszám: 280
Formátum
: ekönyv
Sorozat
: -
Beszerezhetőség:
könnyű

Eredeti cím és megjelenés:
Shelley Emling: Marie Curie and Her Daughters

 

Shelley Emling könyvét még február 11-én tartott a International Day of Women and Girls in Scienc, vagyis Lányok és Nők a Tudományban Nemzetközi Nap alkalmából olvastam el. 

 

Kezdetben fejtörést okozott ez a téma, magyarul ugyanis nem sok könyv jelent meg eddig, amik közül válogathattam volna. Végül a világ egyik leghíresebb tudósasszonya, Marie ​Curie mellett döntöttem, hozzá kapcsolódóan találtam meg a HVG kiadó által 2013-ban kiadott életrajzi könyvet 

Marie ​Curie, teljes nevén Maria Salomea Skłodowska-Curie (1867 - 1934) lengyel származású francia fizikus volt. Kétszer kapott Nobel-díjat. Először 1903-ban Henri Becquerellel és férjével, Pierre Curie-vel megosztva kapta meg a fizikai Nobel-díjat, majd másodszor 1911-ben egymaga a kémiai Nobel-díjat. A párizsi Sorbonne első női professzora volt. Főkutatási területe a radioaktivitás volt, ő használta először a "radioaktivitás" szót. Férjével, Pierre Curie-vel közösen fedezték fel a rádiumot és a polóniumot. 

Sosem voltam kifejezetten penge fizikából és kémiából, és bár a Curie mértékegységre halványan emlékszem, hogy tanultam, az biztosan állíthatom, hogy felületes ismereteimet Marie ​Curie munkásságáról nem az iskola padban szereztem. Épp ezért kíváncsisággal telve álltam neki az olvasásnak, hogy még többet tudjak meg róla.

Arra viszont nem figyeltem sajnos, hogy a könyv csak élete második szakaszára, vagyis a férje halála utáni időszakra koncentrál, így a kezdeti időszakokról szinte semmit nem tudtam meg, csak néhány utólagos magyarázatot kaptam. Ez egyáltalán nem a könyv hibája, inkább az én figyelmetlenségem az oka, amiért nem olvastam el alaposan a tartalmi leírást.  Csak örömködtem magamban, hogy végre találtam egy róla szóló tartalmasnak ígérkező kötetet.

Szerencsére a szerző már az első oldalon felhívja az ember figyelmét erre, így lehet mérlegelni, hogy folytatjuk az olvasást, vagy nem. Shelley Emling őszintén megvallja, hogy a megszokottól eltérő nézőpontból akarta vizsgálni és elénk tárni Marie ​Curie életét, épp ezért ott kezdi a történetet, ahol más életrajzírók abba szokták hagyni. 

Marie Curie és lányai
 

Marie ​Curie így egyedül áll előttünk a reflektor fényben, férje nélkül, aki a könyv kezdetekor már halott, egy lovaskocsi gázolta el. A nagy tudású nő, akit korábban csak férjével együtt emlegetett a világ, most már maga kellett, hogy bizonyítson. Miközben tovább folytatta kutatásait, lányai nevelését is irányította, és a szerelemmel is újra megpróbálkozott. De viszonya a házas Paul Langevinnel hatalmas botrányt váltott ki, és a francia közvélemény és tudóstársadalom teljesen ellene fordult. 

Végig követhetjük helytállást az első világháborúban, ahol radiológia eszközöket biztosított a sebesült katonák megvizsgálására, így feltáróműtétek nélkül is megtudták határozni golyók, lövedékdarabok és csonttörések pontos helyét. A háború után pedig nagy álma megvalósításán fáradozott, a párizsi Rádium Intézet megalapításán.

A tudósnő mellett azonban lányai is nagy hangsúlyt kapnak a könyvben, ahogy a cím is mutatja. A lányok az olvasó szeme előtt cseperednek fel, a legidősebb Irène Curie szintén a tudománynak szentelte életét, míg a kisebbik cserfes Ève Curie haditudósítóként várt ismerté. 

Rajtuk kívül még egy fontos nőnek is jut szerep, az amerikai újságírónőnek, Mrs. William Brown Meloney, becenevén Missy-nek, akinek sikerült kicsalogatnia csigaházából a visszafogott Marie ​Curie-t, és rávennie egy amerikai körútra. Pénzgyűjtést is szervezett számára, melynek köszönhetően Madam Curie a körút végén személyesen vehetett át Harding elnöktől 1 grammnyi rádiumot, mellyel megkezdhette kutatásait a párizsi Rádium Intézetben. Marie és férje ugyanis sosem szabadalmaztatták felfedezéseiket, mondván, hogy a tudás mindenkit megillet, így azonban nem rendelkeztek saját rádium készlettel, sem elegendő pénzzel. 

Marie Curie lányaival és Melony-val
 

Meloney azonban nem csak ekkor, életei végig fontos barátnője maradt a tudósnak, mint ahogy annak lányainak is, és mindig kész volt segítséget nyújtani számukra, legyen bármilyen ügyről szó.

Olvasmányos életrajzi regényt kaptam, ami valóban egy olyan életszakaszára koncentrál Marie ​Curie-nak, melyet nem szoktak elmondani róla. 

A jövőben azonban örülnék, ha megjelenne róla egy teljes átfogó életrajzi munka, mely születésétől haláláig tart, nem csak élete egy bizonyos szakaszra koncentrál, mert megérdemelné.

Köszönöm, hogy velem tartottatok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése