2020/04/13

Nosztalgia - Mikor már animét néztem, de még nem tudtam róla

 
Sziasztok!

Ez a poszt egy kis nosztalgiautazás lesz, amit a tegnapi pakolós napom inspirált.
Édesanyám megkért, hogy segítsek neki rendet rakni a nagy szekrényben. A VHS kazettákat kellett szétválogatnom, és ez olyan emlékezéshullámot indított el bennem, hogy ajajjaj. :D
Többek között ilyen csodákra bukkantam:


Mivel a jelenlegi helyzetben megint nagyon rákaptam az anime, donghua nézésekre, ezek a kazetták eszembe juttatták, hogy volt olyan időszak, amikor úgy néztem animéket, hogy nem is tudtam, igazából mit nézek. Rajzfilm vagy mese volt a hivatalos megnevezés, aztán egy időre el is felejtődtek, ahogy változott a műsor a tévében.
Kicsit utána néztem, hány olyan gyermekkori kedvenc mesém volt, amiben benne volt a japánok keze, és amik - magam részéről biztos vagyok benne - elérték, hogy újra és újra visszatérjek az animék, később mangák világába.

Bishoujo Senshi Sailor Moon - Varázslatos álmok (1992-1997)

Azt hiszem Sailor Moon, magyarul Hold tündér kalandjairól szóló sorozat nem sok bemutatásra szorul. Magyarországon az RTL klub reggeli műsorában, a Kölyökklubban vetítették, és az oviban minden kislány rajongott érte.
Igazi klasszikus darab. Tizenhárom éves koromban tértem vissza hozzá, akkor végig néztem magyar felirattal az egész sorozatot. A mai napig szeretem, elkezdtem gyűjteni a mangát és az új verziót, a 2014-ben kijövő Bishoujo Senshi Sailor Moon Crystal is végig néztem.
Egy kis érdekesség a '90-es évekbeli darabról:
 - A sorozat hivatalosan 5 évadot élt meg, de Európában csak 4 évad került forgalmazásba. Ehhez a 4-hez készült magyar szinkron
- Itthon  francia változat futott, francia nyelvű openinggel. Ráadásul sok mindent kihagytak, megvágtak vagy épp átrajzoltak a franciák, mielőtt vetíteni kezdték. A neten találhatók is olyan videók, amik a megvágott és eredeti japán verziót hasonlítják össze.
Ennek ellenére mégis maradtak benne néhol félelmetes vagy erőszakosnak bélyegzett jelenetek. Mi tagadás, igazából is azok voltak.

Pocket Monster - Pokémon (1997-2002)

A Kölyökklub másik klasszikus darabja.
Volt pólóm, naptáram, Pikachus órám és gyűrűm, legendás tazo gyűjteményem, amit ma is őrzök. Ja, meg matricák. :D És a fentebbi képen látható videókazetta, amit karácsonyra kaptam és imádtam.
Izgalmas, pörgős rajzfilm volt, a pokémonokat pedig mindenki cukinak tartotta. A Rakéta csapat legendás dumáját pedig fejből idézték a gyerekek.
Magyar nyelvű opening is készült a sorozathoz, a  Szerezd meg hát mind! címmel, aztán CD is jelent meg.
Később még sem tértem vissza hozzá. Ennek talán az volt az oka részemről, hogy az új változatok grafikája nem annyira nyerte el a tetszésem, és mintha a cselekményen is butítottak volna.
2019-ben kijött a Pikachu, a detektív című film is, de még nem kerítettem rá sort. De ami késik, nem múlik.
Ettől függetlenül az eredeti rajzfilm örök emlék marad.
Kedvenc pokémon: Bulbasaur



Nagagutsu o haita neko - Csizmás Kandúr (1969)

Pero, a kardfogató muskétás macska szökésben van, mert egereket mentett meg a haláltól! Menekülés közben találkozik Pierre-rel, a szegény fiúval, akit rávesz, hogy csatlakozzon hozzá kalandozásaiban, és a végén herceget csinál belőle.
Imádtam! Felvételként volt meg kazettán, és  mai napig nem tudom honnan szedték a szüleim ezt a '60-as évekbeli rajzfilmet.
Tele volt humorral, és olyan ikonikus jelenetekkel, mint amikor Pierre két bátyja, Nyaki és Dagi egymás között osztja szét a pénzt, és mindig kétszer számolnak maguknak: Nyaki-Nyaki-Dagi-Dagi. A családom legalábbis a mai napig emlegeti ezt a jelenetet, mikor a pénz kerül szóba. :D
Sokszor megnéztem, még annak ellenére is, hogy a végén az óriás nem kicsit volt gyerekfejjel félelmetes, de mindig úgy éreztem, hogy a zene, a humor és a csodás befejezés kárpótolt.
Az animátorok között pedig nem más is helyet kapott, mint a fiatal  Hayao Miyazaki, aki az ebben az alkotásban szereplő egyes jeleneit későbbi munkáiban is felhasználta. ^^
Két folytatása is készült Csizmás Kandúrral a főszerepben csak más kalandokban, ami szintén kapott magyar szinkront, de azokhoz már nem volt szerencsém.

A hercegnő és a kobold (1991)

A mese két hőse, Angelica hercegnő és Kófic, a bányászfiú felfedezik a föld alatt élő gonosz teremtmények, a koboldok birodalmát, és kihallgatják tervüket. Bosszút akarnak állni az embereken, amiért azok annak idején a föld alá száműzték őket.
Magyar-japán-angol közös munkáról van szó, az eredmény pedig egy fantasztikus rajzfilm lett.
Szerettem Angelica hercegnő karakterét, talán az első bátor hercegnő volt, akivel találkoztam. Kófic pedig hát, helyes gyerek volt na. :D
Na és az emlékezetes dal:
"Nem kell hősnek lenned
Csak őrizd ezt a fényt,
Hogy dallá váljon benned,
És űzze el az éjt."
Nagyon szomorú dolognak tartom, hogy ma már nem születnek ilyen magyar egész estés csodák.




Grimm Meisaku Gekijou - Grimm legszebb meséi (1987-1989)

Mindegyik rész egy klasszikus Grimm mesét mutatott be.
Három mese meg is volt kazettán - ez volt az egyik, amit találtam - , azt hiszem születésnapomra kaptam.
Azt viszont tudni kell róla, hogy bármennyire szép a grafikája, a zenéje, meglepően sok volt benne a már-már véres vagy horrorisztikus elem szerintem. A Jancsi és Juliska boszorkánya például mindig kikészített.
A család el is tiltott a sorozattól, de én mindig nézni akartam, amire néha sor kerülhetett, természetesen szigorú felügyelettel. Fogalmam sincs miért voltam ilyen kitartó, de ez még most is bennem van, mert snitt.hu-n is várólistára tettem, ugyanis az összes részt szeretném megnézni.
Kíváncsi vagyok felnőtt fejjel mit fogok mondani róla.
Persze volt kedvenc részem, a kazettáról Az aranylúd. Bírtam, hogy mindenki hozzáragadt a másikhoz, aki el akarta lopni a ludat és végül így kellett megnevettetniük a hercegnőt. Vicces jelenet volt. x)


Anime 80-kakan sekai isshu - 80 nap alatt a Föld körül Willy Foggal (1984)

Japán-spanyol közös munkából született sorozat, amit a Minimaxon követtem, és egy részt sem hagytam ki soha.
A nővérem földrajz atlaszában követtem, hogy merre járnak a szereplők. Kedvenc karaktereim Rigidon az inas, és kis barátja Tico voltak.
Kaland, humor, szerelem - minden benne volt, és egészen hű volt Jules Verne eredeti történetéhez. Nem meglepő, ha azt mondom, az író 80 nap alatt a Föld körül című regénye volt az első, amit olvastam tőle, és a mai napig a kedvencem.
10 évvel később született folytatása is, ami a Nemo kapitány és az Utazás a Föld középpontja felé című könyveket olvasztotta egybe, de azokból már csak kevés részt láttam, és nem is voltak akkora hatással rám.






Ti néztétek valamelyiket annak idején? Ha igen, volt kedvencetek?

Köszönöm, hogy velem tartottatok!

2 megjegyzés:

  1. Nekem az első ilyen anime talán a Chihiro szellemországban volt. A Hercegnő és a kobold viszont őszintén, még most is meglepetést okozott, nem tudtam, hogy anime.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Chihiro szellemországban egy igazi klasszikus, de nekem sajnos jóval később köszöntött be az életembe :D
      A Hercegnő és a kobold azért került be a listába, mert közös magyar-japán munka és a stílusa inkább az animek világához köti, bár ugye nálunk az egész estés rajzfilm kategóriát erősítette

      Törlés