2020/10/12

Tamsyn Muir: Gideon, ​a Kilencedik [18+]


Kiadó: Fumax kiadó
Magyar megjelenés: 2020
Oldalszám
: 448
Formátum: keménytáblás
Sorozat
: Lezárt sír-trilógia 1.
Beszerezhetőség: könnyű
Eredeti cím és megjelenés: Tamsyn Muir: Gideon the Ninth, 2019
 
A könyvet az egyik kollégám ajánlotta, aki már tavaly a megjelenéskor olvasta. Nagyon lelkesen nyilatkozott róla, ezért úgy döntöttem én is adok neki egy esélyt, ha megjelenik magyarul, mert már akkor sejtettem, hogy az én angol tudásom ehhez kevés lenne. :'D
Szerencsémre a Fumax kiadó hamar lecsapott a Locus-díjas szerző munkájára, amely szeptember óta nálunk is kapható.
 
A történet a Dominicus naprendszerben játszódik, melynek kilenc bolygóját kilenc különböző Ház birtokolja. Mindnek az élén egy-egy család áll, akiknek szokásai ugyan különböznek, de mind valamilyen módon nekromanciával foglalkoznak és a naprendszer Császárát szolgálják.
Gideon Nav, a harcias érzelmű lány, aki szabadidejében keményen edz és pikáns szexlapokat olvas, a csontmágusokból álló Kilencedik Ház tagja, de mindennél jobban gyűlöli azt nyomasztó helyet és egyetlen vágya, hogy végre elszabaduljon onnan és a Császár seregét alkotó Második Házhoz csatlakozzon. Sokadik szökési kísérletét azonban ismét meghiúsítja Harrowhark Nonagesimus, a Kilencedik Ház úrnője és legkiválóbb nekromantája. Harrownak ugyanis szüksége van egy kardforgatóra, mert a Császár próbatételre hívta minden Ház első szülöttjét és az őket kísérő első lovagjaikat, amin ha jól teljesítenek a Császár közvetlen nagyhatalmú embereivé, Lyctorokká válhatnak. Harrow biztosítja Gideont, hogy ha vele tart mint lovagja és segít újra naggyá tenni a Kilencedik Házat, akkor szabadon engedi. Gideon kötélnek áll, így együtt utaznak a Császár bolygójára, ahol egy óceánnal körülvett titokzatos romos vilában, a Kánaán Házban szállásolják el őket a többi a jelölttel.
Csontvázak, furcsa kísérletek, és a titkos ajtókat nyitó kulcsok várják az érkezőket, majd hirtelen hullani kezdenek a résztvevők. A megmaradtak közös nyomozásba kezdenek, hogy megtalálják az elkövetőt, akiről nem tudni, hogy közöttük van-e, vagy a vila kanyargós folyosóin rejtőzik.
Közben Gideon és Harrow kénytelen félretenni a régi sérelmeket és ténylegesen együtt működni, hogy túléljenek.
Harrow
@Dawn Carlos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elég lassan indult számomra a sztori. Gideon és Harrow szóváltásai ugyan lekötötték a figyelmem, a visszavágások gyorsak és kellően humorosok voltak - sok újat tanultam belőlük -, de a leírások sokszor fárasztottak és úgy éreztem miattuk, hogy nem haladok a lényeggel.
Nehéz ezt így megfogalmazni, mert közben úgy érzem öngólt lövök saját magamnak. Nem szerettem, ha a könyvek tele vannak szóismétlésekkel vagy túl egyszerű, banális kifejezésekkel, hisz annyi szinonima létezik minden nyelvben - főleg a magyarban - amit bűn nem kihasználnia egy írónak, és összeteszem a két kezem, ha olyannal találkozom aki egy dolgot legalább háromféle képen el tud mondani. A Gideon, a Kilencedik pedig tökéletesen valóra váltotta ezt a fajta igényem, épp ezért hangzik hülyén, hogy közben pontosan emiatt fárasztott az elején.
Tamsyn Muir olyan cifra szóvirágokat, szókapcsolatokat vonultat fel a könyvben, amik között akadt olyan, amit csak második olvasásra sikerült kellően felfognom és értékelnem. Az idegen szavak - nem idegen nyelven voltak, hanem egyszerűen nem képezik részét a mai alapszókincsnek, pontosabban az én alapszókincsemnek - pedig annyira szokatlanok voltak számomra, hogy szégyen, nem szégyen, utánuk kellett néznem, mit jelentenek. Ez persze az én személyes problémám, talán ekkor még kellően ráhangolódnom sem sikerült erre a világra. Ettől függetlenül becsülöm a szerző ékesszólását, egyszerűen csak nem egy hosszú munkanap utáni este vagyok fogékony rá. Nem véletlen haladtam gyorsabban az olvasással a szabadnapjaimon.

Szerencsére a könyv második harmadától beindultak az események. Onnantól, hogy Gideon és Harrow megérkezik a Kánaán Házba, és találkoznak a többi  - elképesztően flúgos és beteg - szereplővel, sokkal pörgősebben haladtam. A párbeszédek intenzitása lenyűgöző, mindennek van jelentősége, még ha akkor, abban a percben, amikor olvasod nem is gondolnád, de később fogod a fejed, hogy nem értetted a célzást. Nagyon büszke voltam magamra, amikor egy-egy ilyen gyanút ébresztett bennem és a végén kiderült, hogy igazam van. :D

Első szülöttek és lovagjaik
@machinations

A verseny maga annyira nem hozott lázba, bár két feladatba betekintést nyerünk - mert az Harrowhoz és Gideonhoz köthető -, a többi folyamatáról alig tudunk meg valamit. A hangsúly sokkal inkább a gyilkos utáni nyomozáson volt, ami valóban adott egyfajta Agatha Christie-hangulattot a történetnek. Sok idegen összezárva egy helyen, ahonnan nincs menekvés, majd sorban hullani kezdenek, mint a legyek... Ismerős a történet? ;) Mindez megspékelve csontszörnyekkel, lélekidézéssel, és tőrkard párbajokkal.

Gideon abszolút szerethető karakter volt, kedveltem a beszólásait, a napszemüveges-bicepszmutógatos stílusát. Nem az a karakter, akivel azonosulni tudnék, de izgultam érte és sikerült a szívembe lopnia magát.
Harrow már nehezebb dió volt számomra. Sokáig nem tudtam hova tenni őt, nem tudtam, hogyan érezzek iránta. Vele kapcsolatos álláspontomon a múltbéli események felidézése segített, mert akkor értettem meg a motivációit, hogy mit is akar elérni pontosan. Gideonnal remek kettőst alkottak, a végére egy igazán erős kötelék alakult ki közöttük, legalábbis amilyen erős egy első szülött és lovagja között kialakulhat. Ahogy a többi párosnál is észrevettem, ez néha egészen különös kötelék tudott lenni, ami nem feltétlen romantikus kapcsolatot jelentet. Sokkal inkább az áhítat, a vérkötelék, az egymásra utaltság vagy kölcsönös tisztelet képezte az alapjait.

Abszolút kedvenceim azonban a Hatodik Ház párosa, Palamedes és Camilla volt. Imádtam a tudományos megközelítéseiket. 

Hatodik Ház
Palamedes Sextus: A Hatodik Ház örököse, a könyvtár Főfoglára
Camilla Hect: Az örökös első lovagja, a könyvtár Főfoglárjának jobbja
@Dawn Carlos

Összességében izgalmas olvasmány volt. A legtöbb kérdésre megkaptam a választ a könyv végén, de maradtak olyan cliffhangerek is, amiket olyan szépen elsumákolt a szerző, hogy először fel sem tűnt, hogy maradtak elvarratlan szálak. Ahogy hallottam, ezekkel kapcsolatos kérdéseimmel meg kell várnom a második kötet megjelenését és akkor sok minden meg lesz válaszolva. Mivel annak a kötetnek is olyan gyönyörű a borítója, mint ennek az elsőnek, alig várom, hogy a polcomon legyen.^^

 

Köszönöm, hogy velem tartottatok!

3 megjegyzés:

  1. Szuperül hangzik, bár nem nekem. De mondtam, hogy beszéljünk róla, ha kiolvastad, mert páromnak szeretném Karácsonyra megvenni. A Molyon van rajta LMBT címke és gyanítom leszbikus szál miatt, ha már nők a főszereplők és ő az ilyesmit nem szereti. Az értékelésed olvasva azonban nem vészes, sőt a leírtak alapján nem is értem a címkét. Mit gondolsz megvehetem neki? :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A főszereplő Gideon egyértelműen leszbikus, de kifejezetten semmi romantikus nem történt a könyvben. Néha ábrándozik nagymellű nőkről, meg az egyik szereplőről, de semmi több. Hogy a későbbi fejezetekben lesz-e valami több vagy sem, azt nem tudom még megmondani. :/ Alapvetően izgalmas fantasy-scifi kötet volt, ha szereti az ilyesmit, akkor szerintem tetszhet párodnak is.
      Az biztos, hogy semmi erotikus nincs benne, még egy csók sem csattan el, szóval ettől nem kell tartani.

      Törlés
  2. Ú. Ma napig nem bírom magamat rávenni hogy egyben elolvassam, mert le kel ennem egy egy *spoleir* előtt. Ajánlom, ki hajlandó magát elengedni és nem zavarja, ha a főszereplő néha elgondolozik az élet élvezetén.

    VálaszTörlés